Dlouhodobě zavedeným systémem v pražském porodnictví jsou prenatální kontroly v příslušné porodnici od 36. týdne těhotenství. Většina komplikací při porodu je předem odhadnutelná – při prenatální péči v ÚPMD na konci gravidity jsme ve většině případů schopni zjistit rizikové faktory, které by mohly ohrozit zdárný průběh porodu, a na tyto komplikace se připravit nebo jim předejít. U maminek, které nejsou v naší porodnici zaregistrované, nejsme schopni takto pružně zareagovat.
Je velmi obtížné najít optimální systém registrací k porodu tak, aby byl zcela spravedlivý pro všechny žadatelky.
- První registrační systém (2006 – 2009) – registrovali jsme určitý počet těhotných na určitý měsíc osobní návštěvou v kartotéce ÚPMD. Žadatelky docházely rovnoměrně v průběhu měsíce a netvořily se tak žádné fronty. Nevýhodou však bylo, že byly zvýhodněny těhotné, které měly termín porodu v 1. polovině měsíce, na žadatelky v 2. polovině měsíce již často nezbyla místa. Systém byl tedy nespravedlivý a navíc způsoboval nerovnoměrnou zátěž porodního sálu v průběhu jednotlivých měsíců.
- Druhý systém (2009 – 2011) měl za účel odstranit nevýhody prvního systému. Principem byla registrace určitého počtu těhotných k určitému dni, nikoliv k celému měsíci. Registrace probíhala osobně, denně od 7.00 v kartotéce ÚPMD. Výše uvedené nedostatky se sice podařilo odstranit, ale daní za to začaly být nedůstojné fronty, které se začaly tvořit od časných ranních hodin před kartotékou ÚPMD.
- Na podnět veřejnosti a médií jsme v roce 2011 posunuli začátek registrací na 10.00. Nicméně praxe byla taková, že se ranní fronty tvořily i přesto, a většinou byl již plný počet žadatelů ve frontě dlouho před otevírací dobou a naši zaměstnanci čelili kritice, proč registraci protahují, když všichni, na které se dostane, jsou již na místě.
- Elektronickou registraci jsme dlouho nezaváděli především ze dvou důvodů. Prvním byla obava, že ne všechny žadatelky mají k dispozici internet a tato skupina obyvatel tak bude diskriminována. Druhým důvodem byla naše negativní zkušenost s podvodnými registracemi na jiný termín, se souběžnými registracemi do více porodnic atd… Vzhledem k široké dostupnosti internetu v současné době již první důvod pominul, a druhý důvod lze odstranit následnou osobní registrací v kartotéce ÚPMD bez nutnosti čekání ve frontě.